W Szkole Podstawowej nr 2 im. Europejskich Dróg Świętego Jakuba w Lubaniu funkcję Rzecznika Praw Ucznia pełni p. Katarzyna Kostrzewa. Głównym zadaniem Rzecznika Praw Ucznia jest przestrzeganie i egzekwowanie praw ucznia, z poszanowaniem praw i godności drugiego człowieka. Działalność Rzecznika opiera się na obowiązujących dokumentach wewnątrzszkolnych (Statut Szkoły, Wewnątrzszkolne oraz Przedmiotowe Zasady Oceniania) oraz Konwencji o Prawach Dziecka.

Do zadań i funkcji Rzecznika Praw Ucznia należą:

  • Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
  • Zwiększenie świadomości prawnej uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie praw i obowiązków uczniów.
  • Egzekwowanie i przestrzeganie regulaminów szkolnych.
  • Gromadzenie dokumentacji dotyczących sytuacji łamania praw ucznia.
  • Rozpatrywanie skarg i wniosków uczniów.
  • Współpraca z dyrekcją, nauczycielami i rodzicami.
  • Udostępnianie adresów placówek działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
  • Działania mediacyjne w sprawach spornych oraz interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia.
  • Prowadzenie badań socjometrycznych w klasach, celem diagnozy sytuacji w klasie oraz panujących tam relacji.

Zrealizowane działania Rzecznika Praw Ucznia:

  • Wspieranie uczniów w problemach z nauką, trudnościach w relacjach rówieśniczych i na linii uczeń-nauczyciel.
  • Rozpowszechnianie informacji o możliwości zgłaszania się do Rzecznika z każdym problemem.
  • Ukazywanie hierarchii rozwiązywania sytuacji trudnych i sposobów ich rozwiązywania.
  • Ścisła współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami.
  • Zapoznanie się z dokumentacją wewnątrzszkolną oraz Konwencją o Prawach Dziecka.
  • Regularne konsultacje z wychowawcami i nauczycielami.
  • Obserwacje zachowań uczniów.
  • Przeprowadzenie zajęć w klasach młodszych na temat funkcji i zadań Rzecznika Praw Ucznia.
  • Przekazanie materiałów informacyjnych dot. praw dziecka i ucznia w starszych klasach.
  • Pojawienie się gazetki ukazującej prawa ucznia i dziecka.
  • Przeprowadzenie badań socjometrycznych w klasach.
  • Prowadzenie mediacji pomiędzy uczniami w konflikcie.
  • Rozmowy z rodzicami uczniów, dotyczące głównie konfliktów rówieśniczych.
  • Korzystanie z webinariów szkoleniowych dot. mediacji szkolnych i rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.
  • Warsztaty na temat praw ucznia i zapobiegania przemocy dla klas, w których wystąpiły konflikty rówieśnicze.
  • Organizacja zajęć profilaktycznych dotyczących hejtu w Internecie.
  • Konsultacje z rodzicami podczas zebrań.

Plany na przyszłość Rzecznika Praw Ucznia:

  • Większe oswojenie uczniów z sylwetką i zadaniami Rzecznika, aby mogli chętniej korzystać z proponowanych form wsparcia.
  • Zwiększenie liczby warsztatów i prelekcji na temat zapobiegania przemocy.
  • Intensyfikacja współpracy z nauczycielami w zakresie rozwiązywania konfliktów.
  • Wprowadzenie interaktywnych i angażujących form edukacji dotyczącej praw ucznia.