W Szkole Podstawowej nr 2 im. Europejskich Dróg Świętego Jakuba w Lubaniu funkcję Rzecznika Praw Ucznia pełni p. Katarzyna Kostrzewa. Głównym zadaniem Rzecznika Praw Ucznia jest przestrzeganie i egzekwowanie praw ucznia, z poszanowaniem praw i godności drugiego człowieka. Działalność Rzecznika opiera się na obowiązujących dokumentach wewnątrzszkolnych (Statut Szkoły, Wewnątrzszkolne oraz Przedmiotowe Zasady Oceniania) oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
Do zadań i funkcji Rzecznika Praw Ucznia należą:
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie praw i obowiązków uczniów.
- Egzekwowanie i przestrzeganie regulaminów szkolnych.
- Gromadzenie dokumentacji dotyczących sytuacji łamania praw ucznia.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków uczniów.
- Współpraca z dyrekcją, nauczycielami i rodzicami.
- Udostępnianie adresów placówek działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
- Działania mediacyjne w sprawach spornych oraz interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia.
- Prowadzenie badań socjometrycznych w klasach, celem diagnozy sytuacji w klasie oraz panujących tam relacji.
Zrealizowane działania Rzecznika Praw Ucznia:
- Wspieranie uczniów w problemach z nauką, trudnościach w relacjach rówieśniczych i na linii uczeń-nauczyciel.
- Rozpowszechnianie informacji o możliwości zgłaszania się do Rzecznika z każdym problemem.
- Ukazywanie hierarchii rozwiązywania sytuacji trudnych i sposobów ich rozwiązywania.
- Ścisła współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami.
- Zapoznanie się z dokumentacją wewnątrzszkolną oraz Konwencją o Prawach Dziecka.
- Regularne konsultacje z wychowawcami i nauczycielami.
- Obserwacje zachowań uczniów.
- Przeprowadzenie zajęć w klasach młodszych na temat funkcji i zadań Rzecznika Praw Ucznia.
- Przekazanie materiałów informacyjnych dot. praw dziecka i ucznia w starszych klasach.
- Pojawienie się gazetki ukazującej prawa ucznia i dziecka.
- Przeprowadzenie badań socjometrycznych w klasach.
- Prowadzenie mediacji pomiędzy uczniami w konflikcie.
- Rozmowy z rodzicami uczniów, dotyczące głównie konfliktów rówieśniczych.
- Korzystanie z webinariów szkoleniowych dot. mediacji szkolnych i rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.
- Warsztaty na temat praw ucznia i zapobiegania przemocy dla klas, w których wystąpiły konflikty rówieśnicze.
- Organizacja zajęć profilaktycznych dotyczących hejtu w Internecie.
- Konsultacje z rodzicami podczas zebrań.
Plany na przyszłość Rzecznika Praw Ucznia:
- Większe oswojenie uczniów z sylwetką i zadaniami Rzecznika, aby mogli chętniej korzystać z proponowanych form wsparcia.
- Zwiększenie liczby warsztatów i prelekcji na temat zapobiegania przemocy.
- Intensyfikacja współpracy z nauczycielami w zakresie rozwiązywania konfliktów.
- Wprowadzenie interaktywnych i angażujących form edukacji dotyczącej praw ucznia.